Ο τόκος
Επειδή δεν είστε οι πρώτοι που αναρωτηθήκατε «τι τις θέλουμε τις τράπεζες», μπορεί να μείνετε ικανοποιημένοι γιατί στον προβληματισμό σας έχετε καλή παρέα. Για παράδειγμα, την παρά τω Χριστώ Εκκλησία και τον προφήτη Μωάμεθ που αμφότεροι απαγόρευσαν
ρητά τον δανεισμό με τόκο.
Η απαγόρευση
Η απαγόρευση δανεισμού με τόκο υπάρχει στην Πεντάτευχο με τρεις αναφορές. Αλλά τον τόκο επέκρινε και ο Αριστοτέλης. Ο συνδυασμός Πεντάτευχου και Αριστοτέλη ήταν τόσο ελκυστικός για τους πατέρες της Εκκλησίας οι οποίοι σε κάθε σύνοδο μέχρι τον 16ο αιώνα δεν παρέλειπαν να υπενθυμίζουν ότι ο καλός χριστιανός πηγαίνει στην κόλαση αν δανείσει χρήμα με τόκο. Το ίδιο όμως συνέβαινε και με τους μουσουλμάνους, στους οποίους η Σαρία απαγορεύει τον τόκο. Και ξέρουμε όλοι πόσο σοβαρές μπορεί να είναι οι συνέπειες από τις παραβάσεις της Σαρία. Οπότε, χωρίς τόκο κανένας δεν εκμεταλλευόταν τον άλλο, αλλά και κανένα εμπόριο δεν μπορούσε να υπάρξει. Μέχρι που τη λύση την έδωσαν οι ραβίνοι.
Η λύση
Οι οποίοιερμηνεύοντας την Πεντάτευχο συμπέραναν ότι ο ορθόδοξος Εβραίος δεν πρέπει να
δανείζει με τόκο έναν άλλο Εβραίο, αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα να δανείσει έναν αλλόθρησκο. Οπότε,όλοι βολεύτηκαν. Οι Εβραίοι επειδή μπορούσαν να δανείζουν και να γίνουν τραπεζίτες και οι μουσουλμάνοι και οι χριστιανοί επειδή μπορούσαν να βρίσκουν χρήμα από κάποιον που είχε λόγο να το δώσει.
Οι Εβραίοι
Είναι και ο λόγος που παραδοσιακά οι μεγάλοι τραπεζίτες είναι Εβραίοι. Για τους χριστιανούς καιτους μουσουλμάνους ήταν μια αμαρτωλή αλλά απαραίτητη εργασία που μόνο ο Εβραίος μπορούσε να την κάνει. Και φυσικά να κονομάει.Οπότε, το επόμενο βήμα ήταν η ζήλια. Οι χριστιανοί κυρίως ζήλευαν τους Εβραίους που είχαν όλα τα λεφτά επειδή τους «εκμεταλλεύονταν» δανείζοντάς τους με τόκο. Αλλά αν οι Εβραίοι είχαν το χρήμα, οι χριστιανοί είχαν την εξουσία. Από καιρού εις καιρόν, λοιπόν,έριχναν ένα περιποιημένο πογκρόμ, μάζευαν τα λεφτά των Εβραίων, τους έδιωχναν από την πόλη τους και… Και μετά καταλάβαιναν ότι χωρίς τράπεζες εμπόριο δεν υπάρχει. Οπότε, έφερναν πίσω τους Εβραίους.
Πρώτο Θέμα
του Α. Πανούτσου
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου