Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011

Σε ποιά φυλή ανθρώπων ανήκουμε:


Ο Friederic Mann περιγράφει δύο φυλές, τη φυλή 1 και τη φυλή 2.
.
Η γλώσσα της φυλής 1 τείνει να είναι πολύ κυριολεκτική. Για παράδειγμα:
Ένας άνθρωπος που ψαρεύει ονομάζεται "άνθρωπος-που-ψαρεύει." Ο ίδιος άνθρωπος, όταν κοιμάται ονομάζεται "άνθρωπος-που-κοιμάται». Όταν μιλάει, "ο άνθρωπος που-μιλάει" κ.ο.κ
Στη γλώσσα αυτή γίνεται διάκριση σε «λόγια-σκέφτομαι», «λόγια-κάνω, «λόγια-αστεύομαι». «λόγια-λέω ιστορία», «λόγια λέω να κάνεις»,κ.ο.κ
Στη γλώσσα αυτή «λόγια-γιατί», «λόγια-πού», «λόγια-αν» κλπ είναι σπάνια.
Για τους ανθρώπους της φυλής 1 κάθε λέξη που δεν αναφέρεται σε κάτι σωματικά αντιληπτό είναι ιδιαίτερα ύποπτo. Η δοκιμασία αν κάτι είναι πραγματικό είναι φυσική.


Η γλώσσα της φυλής 2 είναι πολύ διαφορετική. Ένας άνθρωπος που ως επί το πλείστον ψαρεύει ονομάζεται "ψαράς". (Αυτό το σύστημα ονοματολογίας φαίνεται παράλογο για τον λαό της φυλής 1 - πώς μπορείς να λες κάποιον "ψαρά" όταν δεν ψαρεύει αλλά κοιμάται;)

Η Γλώσσα 2 περιέχει πολλές λέξεις - όπως "ευτυχία". «ασφάλεια», κλπ.

Οι άνθρωποι από τη φυλή 2 μπορεί να μιλάνε για ώρες σχετικά με την "ευτυχία". την «ασφάλεια», τη «δημοκρατία» κ.λ.π (Για κάποιον από την φυλή 1, κάτι τέτοιο θα ήταν αδιανόητο – μιλάει μόνον για μια «γυναίκα-που-είναι-ευτυχισμένη", όταν είναι χαρούμενη και για «γυναίκα-που-είναι-θλιμμένη" όταν η ίδια γυναίκα ελιναι θλιμμένη. Να μιλάει για την "ευτυχία" σαν να υπήρχε από μόνη της, θα ήταν εντελώς αδιανόητο για κάποιον από τη φυλή 1)
Στη φυλή 2, η δοκιμασία αν κάτι είναι πραγματικό είναι η συμφωνία.
Εάν κι άλλοι άνθρωποι συμφωνούν με μια λέξη και τον τρόπο που χρησιμοποιείται,η λέξη είναι αυτομάτως δεκτή ως έγκυρη και χρήσιμη.

Μια μέρα ένας παράξενος άνθρωπος φτάνει στον τόπο που ζει η φυλή 1
Τον ρωτούν: "Ποιος είσαι;"
Αυτός: "Βασιληάς".
Αυτοί: "το όνομά σου βασιληάς;".
Αυτός: "όχι, το όνομά μου Ιωάννης».
Αυτοί: "Γιατί τότε λες βασιληάς αφού το όνομάσου είναιΙωάννης;"
Αυτός: "Είμαι ιδιαίτερος, είμαι απεσταλμένος του Θεού¨»
Αυτοί: "Φαίνεσαι διαφορετικός, αλλά όχι ιδιαίτερος? Τί είναι Θεός;"
Αυτός: "Ο Θεός δημιουργός του κόσμου."
Αυτοί: " Πώς δημιούργησε τον κόσμο;"
Αυτός: "Ο Θεός είναι παντού. Είναι παντοδύναμος."
Αυτοί: "Πώς θα δούμε τον Θεό;"
Αυτός: "Δεν μπορείτε να δείτε το Θεό."
Αυτοί: "Μιλάς σαν τρελός".
Αυτός: "όχι. Είμαι ιδιαίτερος. Θα σας δείξω."
Τότε ο ξένος κάνει διάφορα ταχυδακτυλουργικά, όπως να εμφανίζονται και να εξαφανίζονταιαντικείμενα
Αυτοί: "Είσαι αστείος, ανθρωπος-που κάνει κόλπα."
Αυτός: "Είμαι βασιληάς"
Αυτοί: "Μιλάς αστεία. Είσαι ο αστείος Ιωάννης-που κάνει ταχυδακτουργίες"
Αυτός: "Είμαι βασιληάς. Τα λόγια μου είναι νόμος"
Αυτοί: "Νόμος; Είναι ιδιαίτερη λέξη;"
Αυτός: "Ναι. Τα λόγια μου είναι νόμος. Πρέπει να υπακούετε»
Αυτοί: «Α, εννοείς λόγια-να κάνεις"
Αυτός: "Ναι. Είμαι βασιληάς. Τα λόγια μου νόμος. Είναι ιδιαίτερα"
Αυτοί: "Τι ιδιαίτερα; Όλοι λένε λόγια-να κάνεις"
Αυτός: "Δεν καταλαβαίνετε"
Αυτοί: "Όχι"
Τελικά, ο Ιωάννης-ξένος προσπαθεί μάταια να πείσει τους ανθρώπους της φυλής 1 ότι είναι «ιδιαίτερος» και ότι τα λόγια του είναι διαφορετικά από τα λόγια οποιουδήποτε άλλου.

Έτσι έφυγε για να αναζητήσει πιο εύπιστα θύματα αλλού ...
Για πολλές μέρες και νύχτες περπλανήθηκε στη ζούγκλα μέχρις ότου ανακάλυψε τη φυλή 2.

Αυτοί: "Ποιος είσαι;"
Αυτός: "Βασιληάς"
Αυτοί: "Το όνομα σου βασιληάς;"
Αυτός: "Οχι, το όνομά μου Ιωάννης"
Αυτοί: "Γιατί λες βασιληάς αφού το όνομά σου είναιΙωάννης;"
Αυτός: "Είμαι ιδιαίτερο πρόσωπο, απεσταλμένος του Θεού."
Αυτοί: "Είσαι διαφορετικός; Τι είναι ο Θεός;"
Αυτός: "Ο Θεός είναι δημιουργός του κόσμου."
Αυτοί: «Α, ο Θεός! Πώς δημιούργησε τον κόσμο;
Αυτός: "Ο Θεός είναι παντού. Ο Θεός είναι παντοδύναμος"
Αυτοί: " Απόδειξέ το"
Τότε ο ξένος κάνει διάφορα τρικ όπως αντικείμενα να εμφανίζονται και να εξαφανίζονται.
Αυτοί:" Είσαι βασιλιάς, απεσταλμένος του Θεού».
Αυτός: " Ναι, τα λόγια μου είναι νόμος. Πρέπει να με υπακούετε. "
Αυτοί:" Τι είναι ο νόμος;
Αυτός: " Νόμος είναι τα λόγια του Θεού μέσα από μένα. Πρέπει να υπακούετε"
Τότε οι άνθρωποι της φυλής 2 έπεσαν στα γόνατα και προσκύνησαν τον Ιωάννη.
Στη συνέχεια το μόνο που είχε να κάνει για να τους εξουσιάζει ήταν να ανοίγει το στόμα του.
agisgios2.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια :